Zoekwoordenonderzoek – Doe het zelf zonder dure tools

Facebook
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

Veel ondernemers die hoger willen komen in Google maken de fout door zich te richten op de verkeerde zoekwoorden. Dit leidt vaak tot een inefficiënt gebruik van tijd en geld, waardoor de gewenste resultaten uitblijven.

Als je hoog wilt scoren in de zoekresultaten van Google is een gedegen zoekwoordenonderzoek zeer belangrijk. Hierdoor vind je de zoekwoorden die niet alleen relevant zijn voor je bedrijf, maar ook voldoende zoekvolume en conversiepotentieel bieden

Maar hoe pak je zo’n zoekwoorden analyse aan? Hoe vind je zoekwoorden waarvoor de concurrentie laag is, maar die toch betalende klanten naar je website lokken? Je leest het hieronder.  

Brainstormen

De beste manier om een zoekwoordenonderzoek te starten is ouderwets brainstormen. Begin met het bedenken van onderwerpen die relevant zijn voor jouw website/

Laten we zeggen dat je een bedrijf hebt dat gespecialiseerd is in zonnepanelen.

Onderwerpen die mij te binnen schieten:

  • Besparing op energiekosten
  • Installatie van zonnepanelen
  • Subsidies zonnepanelen
  • Terugverdientijd van zonnepanelen
  • Duurzaamheid en milieuvoordelen
  • Zonnepaneel onderhoud
  • Verschillende soorten zonnepanelen
  • Hoe werken zonnepanelen?

Tip: Probeer eerst zelf onderwerpen te vinden en vraag daarna Chatgpt om dit aan te vullen. Je zult zien dat je aanvulling krijgt waar je zelf niet aan gedacht had.

Wat zegt Google?

Wie weet er beter welke zoekwoorden mensen intypen dan Google zelf? De makkelijkste manier om ideeën op te doen voor zoekwoorden is door de onderwerpen die je zojuist gebrainstormd hebt in te typen in Google:


In de sectie “Mensen vragen ook” toont Google welke vragen vaak door gebruikers worden gesteld. Wanneer je een blog schrijft over subsidies voor zonnepanelen, is het belangrijk om deze veelgestelde vragen te beantwoorden. Het is slim om deze vragen letterlijk over te nemen en als subkoppen in je tekst te gebruiken.


Dit is een voorbeeld van hoe je je blog artikel kan indelen. Uiteraard is het verstandiger op de tekst uitgebreider te maken maar zorg er altijd voor dat je ergens in de tekst een beknopt antwoord geeft op de vraag zodat er meer kans bestaat dat je het antwoord wint in de meer om te vragen sectie.


Check de suggesties

Google probeert zoekopdrachten aan te vullen door suggesties te doen. De suggesties zijn altijd zoekopdrachten die veel worden ingetypt door anderen. Doe hier je voordeel mee!


Wordt expert in jouw niche 

Google geeft de voorkeur aan websites die de meeste vragen over een bepaald onderwerp kunnen beantwoorden. Wanneer het algoritme van Google detecteert dat jouw site de meest complete en uitgebreide informatie biedt over bijvoorbeeld zonnepanelen, wordt jouw site als een expert op dat gebied beschouwd. Dit verhoogt de kans dat je sneller zult ranken voor gerelateerde zoekwoorden.

Gerelateerde zoekwoorden 

Nu je blog onderwerpen en subonderwerpen hebt gevonden voor je artikelen, kan je verder zoeken naar gerelateerde zoekwoorden. Scroll hiervoor naar de beneden in de zoekresultaten:


Hier vind je zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het onderwerp dat we zojuist als zoekopdracht invoerde. Klik een van deze zoekwoorden aan en scroll weer naar beneden. Repeat!

Hulpmiddelen 

Nu je een lijst van zoekwoorden hebt opgesteld is het tijd om te onderzoeken wat het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad is. 

Het is belangrijk om, vooral in het begin, niet te veel te focussen op zoekwoorden met hoge concurrentie. Het is slimmer om eerst te richten op het ‘laaghangende fruit’. Zodra je goed scoort in Google voor zoekwoorden met minder concurrentie, vergroot je de kans om later ook te ranken voor zoekwoorden met hogere concurrentie.

Google Keyword planner

Naar mijn mening is de keyword planner van Google de beste tool om te bepalen wat de moeilijkheidsgraad het zoekvolume van een keyword is. Hoe pak je dit aan?

Ga naar de Google ads account > Tools > zoekwoordplanner


Type een aantal zoekwoorden in en download de zoekwoorden ideeën: 


Als je het bestand opent, ziet het er zo uit:


Verwijder de kolommen die niet van belang zijn en pas een filter toe zodat je kan zoeken door de resultaten:


Als je nu filter op competition gemiddeld en laag krijg je een overzicht van alle zoekwoorden krijg je dit:


Hier zie je een hele lijst van zoekwoorden met een lage tot gemiddelde concurrentie die toch rond de 5000 bezoekers per maand kunnen genereren. 

Natuurlijk zijn niet alle zoekwoorden bruikbaar. Zoekwoorden waar een bedrijfsnaam in zit zoals “vattenfall zonnepanelen” kun je niet targetten.

Betaalde hulpmiddelen

Naast de gratis tool die ik hierboven heb besproken, zijn er ook een aantal betaalde tools die je kunnen helpen bij het vinden van zoekwoorden. Deze tools bieden vaak meer geavanceerde functies en diepgaande analyses, zoals gedetailleerde concurrentie-inzichten, zoekvolume-trends, en suggesties voor long-tail zoekwoorden. 

Enkele populaire betaalde tools zijn bijvoorbeeld Ahrefs, SEMrush en Moz. Met deze tools kun je niet alleen zoekwoorden vinden, maar ook de strategieën van je concurrenten analyseren en nieuwe kansen ontdekken om je content te optimaliseren en beter te ranken in zoekmachines.

Al deze tools zijn vrij prijzig en naar mijn mening kan je heel goed zelf je zoekwoordenonderzoek doen op basis van de hierboven omschreven methode. 

Oke, je hebt een zoekwoordenlijst. En nu?

Na het opstellen van de lijst met zoekwoorden, is de volgende stap om deze woorden te “targeten”. Dit doe je door bijvoorbeeld blogs te schrijven of door de zoekwoorden strategisch te verwerken op je productpagina.

Het is hierbij belangrijk om te beseffen dat niet alle zoekwoorden geschikt zijn om op een productpagina te targeten. Hier gaat het vaak mis bij veel ondernemers.

Stel dat je wilt ranken als #1 voor de zoekterm “beste vishengel”. Je schrijft een blogartikel waarin je uitlegt waarom jouw vishengel de beste keuze is op het internet. Dit is echter een fout. De zoekintentie achter “beste vishengel” is meestal informatief en niet commercieel.

Wanneer mensen zoeken op “beste vishengel”, zijn ze doorgaans niet op zoek naar een productpagina die beweert dat jouw hengel de beste is. Ze willen eerder een pagina vinden die een uitgebreide vergelijking biedt van verschillende hengels, met specifieke eigenschappen en beoordelingen, en die uiteenzet welke hengel door een ervaren visser als de beste is getest.


Let hier dus goed op als je gaat starten met het targetten van je zoekwoorden. Bekijk altijd eerst welke resultaten al naar boven komen in de zoekmachines. Dit is een goede manier om te zien of Google de voorkeur geeft aan productpagina’s of informatieve pagina’s. 

Jouw website
direct vindbaar?

Met onze linkbuildling pakketten vol met kwalitatieve backlinks.

Recente artikelen

Wil je nog meer weten over linkbuilding, backlinks en SEO? We posten dagelijks nieuwe artikelen met tips en tricks over hoe je meer verkeer, aanvragen en inkomsten uit Google kunt halen.

Winkelwagen
Scroll naar boven